جرثقیل دروازه ای

معرفی انواع جرثقیل دروازه ای و نیم دروازه ای
خرید جرثقیل دروازه ای

اگر کارگاه محل کار شما روباز است، خرید جرثقیل دروازه ای را پیشنهاد میدهیم. از این مدل جرثقیل سقفی بیشتر در بنادر و کشتیرانی و محیط های روباز استفاده می‌شود و قابلیت سفارش‌سازی دارد.

اندازه و قسمت‎‌های مختلف این جرثقیل به فضای کاری شما و نوع کاربری مربوط می‌شود. پیشنهاد می‌شود قبل از خرید جرثقیل دروازه ای با کارشناسان نیروزا مشورت نمایید.

همکاران و کارشناسان نیروزا (بهزادان صنعت آریا) در تمام مراحل قبل و بعد از خرید جرثقیل در کنار شما صاحبان صنایع خواهند بود.


معرفی

جرثقیل دروازه‌ای (Gantry Crane) تا حدودی در پیکربندی شباهت هایی با جرثقیل های سقفی دارند ولی در جزییات و کل تفاوت‌های زیاد نسبت به همدیگر دارند. این مدل جرثقیل به راحتی در سه سمت طولی و عرضی و ارتفاعی جابجا می شود.

همچنین در دو دسته: جرثقیل دروازه‌ای یک پل و دو پل دسته بندی می شوند که در این پست از سایت نیروزا به بررسی کامل این نوع جرثقیل خواهیم پرداخت.

پل جرثقیل دروازه‌ای

منظور یک تیر یا دو تیر افقی در بالای جرثقیل است که بر روی تیرهای عمودی جرثقیل پیکربندی شده اند.

تیرهای عمودی هم بر روی پایه هایی هستند که در ریل یا چرخ های روی زمین حرکت می کنند.

جرثقیل‌های دروازه‌ای کوچک معمولا بر روی پایه های چرخ دار پیکربندی می شوند ولی جرثقیل‌های با اندازه بزرگ‌تر، بهتر است بر روی ریل پیکربندی شوند و در محیط های بسیار بازتر کاربردی است.

انواع جرثقیل دروازه‌ای

تک پل

دارای یک پل است. برای حمل بار و اشیا با وزن زیر 10 تن و برای محل های با دهانه حداکثر 20 متر مناسب می باشد.

دو پل

این نوع دارای دو پل یا تیرچه می‌باشد. برای جابجایی مواد و اشیا با وزن بالاتر از 5 تن و دهانه های بیشتر از 12 متر مناسب هستند.

کاربردها

بیشترین کاربردی که این جرثقیل ها دارند در بنادر تخلیه بار و بارگیری و کشتیرانی و همچنین کارگاه ها با فضای روباز است. همچنین در پروژه های عمرانی از این جرثقیل‌ها برای: 

ریل گذاری، حمل و نقل مصالح و ماشین آلات سنگین ساخت و ساز، سدسازی و مونتاژ مصالح بتنی استفاده می شود.

یک بار دیگر اشاره نماییم که جرثقیل های دروازه ای سفارش سازی می شوند و اندازه و کاربرد آن به شرکت سازنده اعلام می شود تا بهترین نوع جرثقیل ساخته شود. شما می توانید در این مورد با کارشناسان نیروزا مشورت نمایید.

جرثقیل های دروازه ای در صنایع کشتیرانی و بنادر کاربرد فراوانی دارد.
جرثقیل دروازه‌ای در صنایع کشتیرانی و بنادر

جرثقیل دروازه ای سنگبری نیز جزو پرکاربرترین جرثقیل ها است که در کارگاه های سنگبری بزرگ و کوچک نصب و راه اندازی می شود.

قابلیت ها

بالابر و نردبان پله ای: جرثقیل دارای بالابر و نردبان پله ای است که در موارد تعمیر و نگهداری یا توسعه جرثقیل بسیار کاربردی می باشد.

دارای دو کالسکه برای حرکت در عرض

امکان نصب کابین جرثقیل بر روی آن.

گیره ریل جرثقیل: این گیره در شرایط هوای نامساعد و طوفانی برای قفل کردن جرثقیل و جلوگیری از آسیب دیدگی آن بسیار کاربردی است.

این مورد را هم اضافه کنیم که جرثقیل دارای پنل کنترل ایمنی باد در فضای باز می باشد.

سنسورهای ایمنی و نشان دهنده وزن بار

عبور و مرور راحت سایر ماشین آلات از زیر جرثقیل


بطور کلی در بررسی موارد ایمنی جرثقیل به بازرسان و کارشناسان زبده نیازمندیم، تا بر اساس استاندارهای روز لوازم جانبی جرثقیل و کلیت دستگاه را مورد بازنگری قرار بدهند. شرکت فنی و مهندسی نیروزا با چندین دهه سابقه در نصب، تعمیر و سرویس انواع جرثقیل، آماده همکاری با شما صاحیان کسب و کارهای بزرگ و کوچک می‌باشد.

نکات مهم در طراحی

چند مورد مهم در پیکربندی جرثقیل‌ها باید در نظر بگیریم. ولی نکته مهم این است که نوع استفاده و محل استفاده از جرثقیل نکته کلیدی نصب و راه اندازی جرثقیل می‌باشد.

پس هر محیط و شرایط کاری باید مسائل ایمنی و حفظ و نگهداری مخصوص به خود را در نظر بگیرد.

1- استحکام و مقاومت کل سازه جرثقیل

چون کلیت سازه و پایه ها بیشتر در برابر نور خورشید و شرایط جوی نامساعد قرار میگیرد، بدنه جرثقیل اصولا از فولاد ضد زنگ استفاده می شود.

2- برق رسانی جرثقیل دروازه ای

اصولا برای برق رسانی در جرثقیل دروازه‌ای از حلقه های کابلی استفاده می شود (مطابق تصویر زیر) بگونه ای که کابل پیرامون یک قرقره پیچانده شده (کابل جمع کن جرثقیل) تا به راحتی با بالا و پایین رفتن جرثقیل، کابل بر روی قرقره جرثقیل نیز حرکت کند.

قرقره نیز باید بر روی یه پایه ثابت نصب شود تا از حرکات اضافه قرقره جرثقیل جلوگیری شود.

گاهی اوقات از تیرهای برق برای جلوگیری از اتصال کابل به زمین استفاده می شود.

کابل های برق در جرثقیل دروازه ای بر روی یک قرقره سوار می شود.
کابل جمع کن جرثقیل
3- توجه به سایر وسایل نقلیه موتوری

کوچکترین برخوردی با جرثقیل در محیط کار باعث زیان های جبران ناپذیری می شود. لذا جرثقیل های دروازه ای باید بگونه ای طراحی و نصب شوند که کامیون ها و لیفتراک ها به راحتی زیر آن قرار و بارگیری نمایند. همچنین جرثقیل دروازه ای باعث مشکلات در عبور و مرور سایر ماشین آلات در کارگاه نشود.

4- انتخاب محورهای جرثقیل

بطور کلی در اکثر موارد از محور دوار در طراحی این مدل جرثقیل استفاده می‌شود. درست است که محور دوار، سنگین تر از محور ثابت است ولی نصب و نگهداری محور دوار راحت تر می باشد.

نقطه ضعف عمده محور ثابت این است که احتمال سوختن موتور جرثقیل بدلیل گرد و غبار نشسته بر روی چرخ دنده ها و یاتاقان های محور جرثقیل بالا است.

ولی این مشکل در محور دوار با قرار دادن چرخ دنده های جرثقیل در یک محفظه روغنی (برای جذب گرد و غبار) حل شده است.

5- سرعت حمل و نقل با جرثقیل

در جرثقیل های دروازه ای بدلیل حمل و نقل مواد و بارهای بسیار سنگین و عظیم، سرعت بالا از اهمیت کمتری برخوردار است و بیشتر انتقال امن مواد مورد نظر کاربران می باشد. پس انتظار سرعت بالایی در انتقال مصالح نداشته باشید.


انواع جرثقیل دروازه‌ای

1- جرثقیل دروازه ای قابل حمل (Portable Gantry Crane)

امروزه از جرثقیل های دروازه ای پرتابل بسیار استفاده می شود.
جرثقیل دروازه ای پرتابل

در جرثقیل دروازه ای پرتابل یا قابل حمل (پرتابل) خبری از حرکت چرخ ها بر روی ریل نیست و این حرکت می تواند بر روی سطح صاف سالن و کارگاه بوسیله چرخ‌های لاستیکی انجام بگیرد.

جرثقیل دروازه ای پرتابل به راحتی جابجا می‌شود و در واقع منعطف است و وزن کمتری دارد. قیمت خرید جرثقیل دروازه ای پرتابل به مراتب پایین تر از سایر جرثقیل های دروازه‌ای است.

برای کاربردهای تعمیر و نگهداری که نیاز به تعویض و جابجایی تجهیزات دارند، استفاده می شود.

همچنین برای جابجایی بارهای کامیون‌ها، که نیاز به جرثقیل دم دستی و سریع است، بسیار مفید می‌باشد.

2- جرثقیل دروازه ای قابل تنظیم

در سال های اخیر جرثقیل دروازه‌ای قابل تنظیم (Adjustable) رواج بیشتری یافته است. در این نوع جرثقیل دروازه ای، دهانه و ارتفاع جرثقیل بر اساس نیاز مشتریان قابلیت تغییر سریع دارد.

برای کاربردهای انبارداری که نیاز به جابجایی مواد از طریق راهروها و ورودی‌ها است، استفاده می‌شود. این جرثقیل، برای سالن‌ها و کارگاه‌های جوشکاری گزینه مناسبی است; چون گاهی اوقات اجسام و بارها در محل‌های تعیین نشده‌ای قرار میگیرند و در چنین شرایطی تنها جرثقیل‌هایی کاربردی هستند که که دهانه قابل تغییری دارند.

3- جرثقیل‌دروازه‌ای سوار بر واگن

این مدل بر روی یک گاری یا واگنی سوار است.

برای برنامه‌هایی جابجایی که نیاز به بلند کردن و جابجایی بارهای سنگین (بصورت دستی یا موتوری) در یک مسیر ثابت دارند، استفاده می‌شود.

نقشه جرثقیل دروازه ای

جرثقیل دروازه‌ای بیشتر برای محیط‌های باز طراحی و ساخته می‌شود. با این وجود همانطور که دیدیم، جرثقیل‌های دروازه‌ای برای داخل کارگاه و سوله هم ساخته می‌شود. نقشه جرثقیل دروازه ای برای هر کارگاه و سوله‌ای می‌تواند متفاوت باشد و ارتفاع و طول خاص محیط را داشته باشد.

کلیت نقشه جرثقیل دروازه ای را می توانید در تصویر زیر مشاهده نمایید.

نقشه جرثقیل دروازه ای، طراحی و ساخت جرثقیل دروازه ای
نقشه جرثقیل دروازه ای
جرثقیل مناسب برای سنگبری کدام است؟

بیشترین جرثقیل استفاده شده در کارگاه‌های سنگبری جرثقیل دروازه ای سنگبری است. جرثقیل دروازه ای سنگبری منعطف و متحرک بوده و بخوبی از برش قالب‌های سنگی بر می‌آیند.

2 نظر درباره “جرثقیل دروازه ای”

  1. با سلام. ممنون از متنتون. جرثقیل دروازه ای هم در فضای باز استفاده میشه و هم در فضای بسته. کلا یکی از مزیت های این جرثقیل اینکه در دسترسه و میشه به همه جای سالن و کارگاه منتقل کرد. البته این حالت برای جرثقیلهای پرتابل بسیار راحتتر است.
    برای تعمیرگاه ها و سوله های خدمات خودرو جرثقیل دروازه ای پرتابل بهترین شرایط برای تعمیر ماشین آلات ایجاد میکند. قیمت و هزینه قطعات جرثقیلهای دروازه ای هم مناسب است. باتشکر

    1. با تشکر از توجه شما. بله برای کارگاه هایی که نیاز به جرثقیل پرتابل دارند، جرثقیل دروازه ای پرتابل یا متحرک یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود. هم از لحاظ قیمت جرثقیل دروازه ای و هم کارایی می تونه برای کار و سوله شون مفید واقع بشه.

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *