جرثقیل سقفی تک پل

خرید جرثقیل سقفی تک پل DEMAG
جرثقیل سقفی تک پل

آیا نیاز به خرید جرثقیل سقفی تک تیر دارید؟ قبل از خرید جرثقیل سقفی تک پل، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مقاله را مطالعه نمایید تا با اطمینان خاطر نسبت به سفارش جرثقیل مورد نظر اقدام نمایید. کارشناسان نیروزا از ابتدای این پروسه تا نصب جرثقیل و پشتیبانی و سرویس جرثقیل در کنار شما خواهند بود.

در خرید جرثقیل تک پل باید تعدادی از عوامل حیاتی را در نظر بگیرید. هنگام خرید جرثقیل تک پل، باید ایمنی، قابلیت اطمینان، کارایی، اندازه سوله، دهانه جرثقیل و موارد دیگر را در نظر بگیرید.

در ادامه به مهم‌ترین مواردی اشاره خواهیم کرد که بهتر است قبل از خرید جرثقیل سقفی تک پل، در نظر بگیرید.


جرثقیل سقفی تک پل چیست؟

نیروزا: ابتدا اجازه دهید در مورد تعاریف صحبت کنیم. جرثقیل سقفی تک پل (Single-Girder Overhead Crane | جرثقیل سقفی تک تیر) نوعی جرثقیل سقفی است که یک پل بر روی ستون‌های جرثقیل سوار شده است و این ستون‌ها (تکیه‌گاه‌ها) شامل دو یا چند عدد می‌شود.

در دو سر پل، کلگی‌ جرثقیل نصب میشوند که راهبر جرثقیل هم میگویند و بالابرهای سیم بکسلی یا زنجیری بر روی این راهبر نصب شده و به عقب و جلو حرکت می‌کنند.

درواقع محل تکیه و سوار شدن کلگی، ترولی، کالسکه جرثقیل و بالابرها بر روی همین تیر و پل جرثقیل است.

مزایای جرثقیل های سقفی تک پل

به دلیل قطعات و لوازم یدکی کمتر مورد استفاده در طراحی و ساخت جرثقیل تک پل، معمولاً ارزان‌ترین نوع جرثقیل صنعتی است.

مناسب‌ترین جرثقیل سوله برای کاربردهای سبک و متوسط

ورود راحت کامیون یا وسیله نقلیه به دهانه جرثقیل

نصب، سرویس و نگهداری آسان جرثقیل.

بطور کلی اگر به دنبال خرید جرثقیل سقفی تک پل هستید تصمیم مقرون به صرفه تری را انتخاب کرده‌اید. از قطعات و لوازم کمتری استفاده می کند، سبک تر و فشرده تر از جرثقیل سقفی دو تیر است. این باعث می شود ساخت، حمل و نصب هزینه کمتری داشته باشد.

مشخصات فنی

ظرفیت بار1 تا 20 تن
دهانه جرثقیل4 تا 30 متر
ارتفاع 5 تا 30 متر
سرعتتک سرعته یا دو سرعته
جنس بدنهستون های فولادی و راهبرهای پروفیلی
نوع بالابربالابر سیم بکسلی یا بالابر زنجیری
سیستم برق‌رسانی3 فازه 400 ولتی
سیستم کنترلکلید فرمان یا ریموت کنترل

معیارهای انتخاب و خرید جرثقیل تک پل

1- حداکثر ظرفیت بار و مواد

اولین چیزی که باید به آن توجه کرد میزان وزنه‌ای است که قرار است جرثقیل بلند بلند کرده و جابجا نماید. صرف نظر از اینکه کلگی‌های جرثقیل، موتور صنعتی و سایر قطعات جرثقیل حداکثر ظرفیتشان چقدر است، این بسیار مهم است که جرثقیل تک تیر حداکثرترین و بالاترین ظرفیت برای تحمل بار را در مقایسه با سایر قطعات داشته باشد. چون در نهایت توانایی تحمل تمام وزن قطعات و خوده بار بر روی چارچوب جرثقیل است.

نکته ای که در مورد خرید جرثقیل های سقفی تک پل باید به خاطر بسپارید این است که برای کارکرد سبک تا متوسط طراحی شده اند. این جرثقیل سقفی در مورد بلند کردن اجسام بسیار سنگین محدودیت‌هایی دارند. اکثر جرثقیل های سقفی تک تیر برای بلند کردن و جابجایی بارهای بین 10 تا 15 تن رتبه بندی می شوند، با این وجود می‌توان این ظرفیت را بالاتر هم برد. بنابراین، اگر بارهای شما سنگین‌تر است، جرثقیل سقفی دو پل بهترین پیشنهاد برای سوله شما خواهد بود.

2- دهانه جرثقیل

به یاد داشته باشید که جرثقیل های سقفی تک تیر دارای محدودیتی در دهانه خود هستند. اکثر مدل‌های موجود در بازار به دهانه‌های تا 60 درجه محدود می‌شوند، زیرا بیشتر بخش‌های چرخشی جرثقیل تا زاویه 60 درجه در دسترس هستند. اگر به دهانه بیشتر از 60 نیاز دارید، به جرثقیل قوی‌تری نیازمند هستید. در این مورد کارشناسان نیروزا بطور کامل شما صاحبان کسب و کار را راهنمایی می‌کنند. لطفا از طریق شماره تماس‌های شرکت با ما در ارتباط باشید.

3 – طبقه بندی

تمام جرثقیل های سقفی بر اساس بارها و نحوه کارکرد کلاس‌بندی می‌شوند.

معمولا این مدل جرثقیل شش طبقه بندی دارد:

کلاس A – به ندرت یا آماده به کار. ایده آل برای جابجایی بارها بصورت دقیق در سرعت های آهسته.

کلاس B – نرم. این کلاس مناسب برای صنایعی است که حدود 2 تا 5 جابجایی در ساعت دارند.

کلاس C – خدمات متوسط. انتقال مواد 5 تا 10 بار در ساعت. بارگیری به طور متوسط 50٪ از ظرفیت اسمی جرثقیل است.

کلاس D – خدمات سنگین. 10 تا 20 بار در ساعت .

کلاس E – خدمات جابجایی بسیار سنگین. بیش از 20 بار جابجایی در ساعت.

کلاس F – حمل مداوم بارهای بسیار سنگین. بارهایی که وزنشان به ظرفیت نامی جرثقیل نزدیک می شوند و فرآیند جابجایی به طور مداوم در شرایط سخت (دمای بالا، محیط های گرد و غبار) انجام می‌شود.

البته این طبقه‌بندی ها در واقعیت بر روی جرثقیل‌ها برچسب‌گذاری نمی‌شوند و صرفاً جهت دید بهتر قبل از خرید جرثقیل ارایه میشود.

4- جرثقیل سقفی تک پل رونشین یا جرثقیل سقفی تک پل آویز

در جرثقیل سقفی تک فاز رو نشین (یا بالانشین) بالابر جرثقیل بر روی لبه بالایی تیرچه قرار می‌گیرد(مطابق تصویر).

در جرثقیل سقفی تک فاز آویز (که معمولاً به عنوان جرثقیل آویز هم شناخته می شود) موتور و سایر قطعات بالابر جرثقیل در قسمت زیرین تیرچه نصب میشوند و به صورت آویزان باقی می‌مانند. اکثر سفارشات جرثقیل تک فاز بصورت آویز هستند.

مزیت اصلی جرثقیل‌های تک تیرچه‌ای رو نشین، ظرفیت وزنی بالاتر آن نسبت به جرثقیل‌های تک تیرچه ای آویز هستند. از سوی دیگر، جرثقیل های تک تیر رو نشین، هنگام نصب بر روی خرپاهای سقفی یا سازه های سقف، فضای کف کمتری را اشغال می‌کنند (که نیاز به ستون های پشتیبانی باند را از بین می برد).

با این حال دسترسی، تعمیر و سرویس نوع بالا نشین سخت‌تر از نوع آویز است. در جرثقیل آویز اپراتور راحتتر می‌تواند به موتور و سایر قطعات بالابر دسترسی داشته باشد.

با این حال جرثقیل‌های رونشین فضای کمتری میگرند و برای سالن و سوله‌های کوچک مناسب هستند. همچنین وزن کل سازه کمتر خواهد شد.

5- سفارشی سازی و طراحی و ساخت جرثقیل

جرثقیل های سقفی تک فاز برخلاف اینکه سازه ساده‌تری نسبت به سایر جرثقیل‌ها بنظر می‌رسند با این وجود سفارشی کردن آن بر اساس سالن، سکوها، قطعات سنگین زیر قلاب یا موتور جرثقیل به محاسبات دقیقی نیازمند است.

متاسفانه در مواردی طراحی، ساخت و نصب جرثقیل بدست افراد غیر متخصص و عادی انجام میگیرد که پس از مدتی باعث واژگونی و هزینه‌های گزاف مالی و جانی در کارگاه‌ها می‌شود. پس لطفاً قبل از خرید قطعات و قسمت‌های مختلف جرثقیل، با متخصصان نیروزامشاوره نمایید تا بطور کامل از صفر تا صد این فرآیند در کنار شما باشند.

در جرثقیل سقفی بالانشین، موتور جرثقیل بر روی لبه بالایی تیرچه سوار می‌شود.
خرید جرثقیل سقفی تک پل DEMAG
در جرثقیل سقفی تک پل آویز، بالابر جرثقیل بر لبه پایینی تیرچه نصب میشود.

مطمئن باشید با هزینه نصب، نگهداری و سرویس جرثقیل توسط متخصصان در بلند مدت به سود کسب و کار شما خواهد بود.

6- شرکت طراح، سازنده و پشتیبان جرثقیل تک پل

آخرین چیزی که باید در نظر بگیرید شرکت سازنده جرثقیل است. در انتخاب شرکت سازنده جرثقیل تک فاز این سوالات و معیارها را در نظر بگیرید:

شرکت تنها جرثقیل تولید می کند یا طیف گسترده ای از خدمات دیگر را نیز ارائه می دهد؟

شرکت سازنده جرثقیل واردکننده اصلی قطعات جرثقیل است یا با واسطه خرید می‌کند؟

پس از طراحی، نصب و پیکربندی جرثقیل در سوله یا محل کار، شرکت اقدام به بازرسی جرثقیل می‌نماید یا نه؟

پرسنل شرکت متخصص و آموزش دیده هستن و بخوبی از پس تعمیر و سرویس جرثقیل بر خواهند آمد؟

در صورت نیاز به آموزش آیا نیروی کار شما را آموزش خواهند داد؟

این اطمینان خاطر را به شما می‌دهیم که شرکت نیروزا بهزادان صنعت آریا با بیش از 35 سال سابقه در زمینه جرثقیل و بالابر دارای امکانات زیر می‌باشد:

مجهز به تاسیسات به روز طراحی و ساخت انواع جرثقیل در کارخانه نیروزا

پشتیبانی مهندسی کاملاً حرفه‌ای و دایمی

ساخت سفارشی جرثقیل با توجه به مشخصات منحصر به فرد صنعت و کسب و کار شما

دارای خط کامل تولید قطعات یدکی جرثقیل

خدمات تعمیر و نگهداری جرثقیل

بازرسی های انجام شده توسط متخصصان معتبر

ارزیابی ریسک برای مستندسازی وضعیت جرثقیل ها و اجزای شما

آموزش اپراتورهای جرثقیل

جمع‌بندی

همانطور که می بینید، معیارها و نکات بسیار مهمی را باید هنگام خرید جرثقیل سقفی تک تیر در نظر بگیرید. در نیروزا ما طیف گسترده ای از جرثقیل های سقفی تک تیرچه استاندارد و سفارشی، بالابرها و قطعات جرثقیل را ارائه می دهیم.

محصولات ما در کارگاه های تولیدی متوسط، ساخت و ساز و ماشین آلات، خطوط مونتاژ، مراکز تعمیرات و انبارها در سراسر ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لطفا جهت استعلام قیمت جرثقیل تک پل با شماره تلفن‌های نیروزا تماس بگیرید. کارشناسان ما بطور کامل و با جزییات بیشتر شما را در جریان کار قرار میدهند.

ما جرثقیل ها و بالابرهای خود را طبق نظرات و پیشنهادات مشتریان طراحی و تولید می کنیم. نظرات و واکنش‌های مثبت مشتریان نیروزا، اعتبار و هدف ما هستند.

سوالات متداول

تفاوت اصلی جرثقیل سقفی تک پل و دو پل در چیست؟

در جرثقیل تک پل، بالابره جرثقیل، قلاب و قطعات دیگر بر روی یک تیرچه حرکت می‌کند ولی در جرثقیل دو پل از دو تیرچه برای سوار کردن موتور جرثقیل روی آن استفاده می‌شود.

انواع جرثقیل تک فاز کدامند؟

این نوع جرثقیل به دو صورت تک پل رو نشین (بالانشین) یا تک پل آویز طراحی و ساخته می‌شود.

2 نظر درباره “جرثقیل سقفی تک پل”

  1. خیلی ممنون بابت متن کاملتون. بنظرم مهمترین قسمت در جرثقیلهای سقفی، قسمت موتور بالابر است. اکثرا از بالابرهای زنجیری در تک پل ها استفاده میشه. سوال:آیا جرثقیل های تک پل رو می توان بصورت رونشین درآورد؟

    1. درود.
      بله یکی از قسمت های مهم در جرثقیل تک پل (کلا در جرثقیل‌ها) انتخاب و خرید بالابره جرثقیل است. قطعات دیگر شامل قلاب، کنترل کننده ها، شین و سیستم برق جرثقیل، ستون و پایه ها، ترمز و لنت ترمز بالابر جرثقیل و غیره که هر کدام در جای خودش، جزو لوازم جانبی و یدکی مهم جرثقیل می‌شود. پیشنهاد میکنیم پست قطعات و لوازم یدکی جرثقیل سقفی را مطالعه نمایید.
      در مورد سوالتون: بله در جرثقیل یک پل، از طناب طنجیری در بالابر استفاده میشود. البته از سیم بکسل هم استفاده میشود. ولی چون بیشتر جرثقیل‌های تک پل برای حمل و جابجایی مواد و اجسام سبک و متوسط و نیمه سنگین استفاده میگردد جرثقیل سقفی تک پل با زنجیر پاسخگو است. البته این یک قانون نیست و برای صنایع و کارگاه های مختلف، راه حل های مختلفی ارائه میشود. قبل از طراحی و ساخت جرثقیل تک پل، سازنده جرثقیل تمام این شرایط را سنجیده و با شما در میان میگذارد و در نهایت تصمیم به ساخت جرثقیل سقفی تک پل می نماید.
      پسجرثقیل تک تیر (تک پل) بیشتر برای مواد و بارهای با ظرفیت متوسط کارایی دارد لذا اکثرا بصورت جرثقیل پایین نشین یا زیرنشین ساخته میشود. چون پایین نشین ها برای حمل بارهای با وزن متوسط مناسب اند. البته در شرایطی که ارتفاع مناسب در کارگاهتان برای جرثقیل زیرنشین وجود داشته باشد. با این وجود در مواردی که ارتفاع کافی نباشد گزینه دیگر ساخت چرثقیل یک پل بالا نشین است.

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *