تفاوت هویست و وینچ

تفاوت وینچ و بالابر

تفاوت وینچ و بالابر

در نگاه اول وینچ و بالابرها شبیه به هم بنظر می‌رسند و عملکرد یکسانی دارند. هر دو اجسام سنگین را می‌کشند و هر دو دارای موتور جرثقیل هستند. با این وجود تفاوت عمده و جزیی دارند. البته در بازار، بیشتر مواقع این دو کلمه بجای هم استفاده می‌شود.

ولی وینچ‌ها برای کشیدن بار سنگین به صورت افقی هستند. بیرون کشیدن یک ماشین از یک گودال یا کشیدن بارها و مواد سنگین روی عرشه کشتی‌ها وظایف یک وینچ خواهد بود.

بالابرها به منظور بلند کردن بار سنگین به صورت عمودی‌اند. بالابرهای صنعتی بر روی جرثقیل‌ها جهت جابجایی مواد و لوازم، بصورت عمودی کاربرد دارند.

وینچ باز
وینچ برقی
بالابر زنجیری برقی ساخته شرکت دماگ
بالابر برقی زنجیری

در تصویر بالا تفاوت بالابر برقی و وینج برقی را می‌توانید مشاهده نمایید. درواقع استاندار قطعات وینچ بر اساس کشیدن مواد و بارها در کنار هم قرار میگیرند و استفاده این دو بجای هم خطرناک است.

تفاوت وینچ و بالابر، تفاوت وینچ برقی و بالابر برقی
تفاوت بالابر برقی و وینچ برقی

آیا وینچ و بالابر را می‌توان بجای هم استفاده کرد؟

سوالی که بسیار مطرح می‌شود این است که آیا می توان از وینچ به عنوان بالابر استفاده کرد؟ به طور کلی و عمومی، نه! استفاده از وینچ باز استاندارد برای بلند کردن بارها از روی زمین بی‌خطر نیست، زیرا برای این منظور طراحی نشده است و خطر افتادن بار وجود دارد. بطور کلی وینچ‌ها برای کشیدن اجسام و مواد کاربرد دارند.

مهمترین تفاوت بالابر برقی و وینج برقی

استاندارد قطعات این دو سیستم در مواردی متفاوت‌اند. مثلا از تفاوت‌ بالابر و وینچ میتوان به سیستم ترمز اشاره کرد.

وینچ‌ها معمولاً از ترمزهای دینامیکی استفاده می‌کنند که به طور خاص برای تحمل بارهای کششی و چرخشی طراحی شده‌اند و نه برای بارها و اجسام دارای وزن مرده. در وینچ چرخ دنده‌های سیستم ترمز دینامیکی، هنگام کشیدن بار به طور خودکار قفل می‌شوند، اما در بالابرها برای بلند کردن وزنه به صورت عمودی می تواند قدرت این سیستم را تحت الشعاع قرار دهد و باعث لغزش بار شود، به همین دلیل در بالابر برقی جرثقیل از سیستم ترمز مکانیکی استفاده می‌شود.

ترمزهای مکانیکی در بالابرهای جرثقیلی به طور خاص برای قفل کردن و تحمل بارهای عمودی طراحی شده‌اند. این سیستم برای بلند کردن عمودی اجسام بسیار در جرثقیل سقفی مناسب‌تر است و بر خلاف وینچ‌ها، دارای محدود کننده‌های باری هستند تا از تلاش برای بلند کردن وزنه‌های بیشتر از محدودیت بار بالابر، جلوگیری کند.

یک استثنا در استفاده از وینچ و بالابر به جای هم

با این حال، برخی از همپوشانی‌هایی بین این دو سیستم وجود دارد: برخی از وینچ‌ها به عنوان بالابر طراحی و ظرفیتشان دو برابر می‌گردد . به عنوان مثال، وینچ الکتریکی SafetyLiftinGear (با ولتاژ 110 ولت یا 240 ولت) می‌تواند هم بعنوان یک وینچ برقی با ظرفیت کشش 800 کیلوگرم و یا به عنوان بالابر برقی با ظرفیت بالابری 500 کیلوگرم استفاده شود.

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *