جرثقیل سقفی دو پل

خرید جرثقیل سقفی دو پل - طراحی جرثقیل دو پل
جرثقیل سقفی دو پل یا جرثقیل جفت پل

جرثقیل‌‌های دو پل، می تواند به راحتی بارهای سنگین تا وزن 200 تن را حمل کنند. دهانه جرثقیل تا 40 متر و حداکثر ارتفاع بالابر 50 متر است. این جرثقیل سقفی به خوبی از پس شرایط سخت داخل و خارج از سالن و سوله محل کار بر می‌آید، بطوریکه در دمای (اتاق / محیط) -20 درجه سانتی گراد تا +40 درجه سانتی گراد جرثقیل و قطعات جانبی آن بخوبی کار می‌کنند. همچنین این نوع جرثقیل در برابر اجسام بسیار سنگین مقاومت بالایی دارد.

این سیستم امکان کارکرد در حالت دستی، نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک به اپراتور را می دهد.

شرکت جرثقیل نیروزا بهزادان صنعت آریا با انبار مجهز به انواع قطعات یدکی و جانبی جرثقیل، آماده مشاوره، طراحی، پشتیبانی و ساخت جرثقیل مورد نظر شما صاحبان صنایع می‌باشد. لطفا جهت ارتباط با مشاوران و استعلام قیمت جرثقیل سقفی دو پل، با شماره تلفن‌های درج شده در لینک بالا با ما در تماس باشید.


جرثقیل سقفی دو پل چیست ؟

جرثقیل دو پل (یا جفت پل) جزو دسته جرثقیل‌های سقفی است که بجای یک پل (در جرثقیل سقفی یک پل)، دو پل بر روی ستون‌های جرثقیل قرار می‌گیرد و وینچ جرثقیل یا بالابر جرثقیل در راستای این دو پل حرکت می‌کند. با تعریف فنی‌تر می‌توان گفت جرثقیل های جفت پل دارای دو پل با راهبر جرثقیل طولی است که وینچ یا بالابر بوسیله یک بخش کالسکه مانند (یا بدون کالسکه و بصورت آویزان)، در عرض دو پل جرثقیل حرکت می‌کند.

جرثقیل سقفی دو پل رونشین که موتور بالابر یا وینچ بر روی کالسکه جرثقیل قرار دارد و کالسکه نیز بر روی پل به طرفین حرکت می‌کند. جرثقیل سقفی دو پل قیمت
جرثقیل سقفی دو پل رونشین که وینچ یا بالابر بر روی کالسکه قرار گرفته است.

موتور بالابر یا وینچ معمولا بر روی کالسکه جرثقیل قرار می‌گیرد و کالسکه نیز بر روی پل‌ها حرکت می‌کند (جرثقیل سقفی جفت پل رونشین) یا اینکه از کالسکه‌ای استفاده نمی‌شود و بالابر از دو پل جرثقیل، رو به پایین آویزان می‌شود (جرثقیل سقفی دو پل آویز یا پایین نشین). معمولا در جرثقیل‌های جفت پل حالت اولیه‌، یعنی جرثقیل سقفی دو پل رونشین اجرا می‌شود.

موتور بالابر یا وینچ جرثقیل بر روی کالسکه جرثقیل
عکس سمت راست: نمونه موتور جرثقیل، عکس سمت چپ: وینچ یا موتور بر روی کالسکه جرثقیل

در ادامه این متن بطور کامل به بررسی جرثقیل سقفی دو پل رونشین و آویز پرداخته‌ایم.

از جرثقیل‌های سقفی جفت پل یا دو پل برای حمل اجسام با وزن سنگین و عرض طویل‌تر استفاده می شود. در صنایع فوق سنگین و سنگین، جرثقیل دو پل نسبت به مدل تک پل کاربردی‌تر است.

این نوع جرثقیل‌ها کارایی قوی‌تری در سالن های با ارتفاع بالا دارند و بهترین جرثقیل در مساحت‌هایی است که اجسام و بارهای تا 200 تن و بیشتر در آن حمل و نقل می‌شوند. همچنین جرثقیل‌های سقفی دو پل براي ورود‌ی‌ها یا دهانه‌های به طول 40 متر کاربردی هستند و با شرایط محیطی بخوبی منطبق می شود.

جرثقیل جفت پل رونشین باعث می‌شود تا از ارتفاع بیشتری از سالن و کارگاه خود استفاده کنید.
جرثقیل جفت پل رونشین که باعث افزایش ارتفاع جرثقیل می‌شود.

انطباق پذیری در این مورد یعنی سرعت حرکت جرثقيل را می توان بالا یا پایین آورد و جهت تعمیر و تعویض قطعات به راحتی می توان تغییرات را اعمال نمود.

مزایای جرثقیل سقفی دو پل چیست ؟

جرثقیل سقفی جفت پل در مقایسه با نمونه تک پل آن دارای مزایای بیشتری هستند. بطور مثال:

  • بالابرهای سقفی دو پل در مقایسه با بالابرهای تک پل، ارتفاع قلاب بالاتری دارد.
  • مواد و اجسام با وزن و حجم بزرگتر را به راحتی جابجا می نمایند.
  • در صنایع سنگین همچون ماشین‌سازی، ریخته‌گری و فولادسازی قابلیت‌های بالایی از خود نشان می‌دهند.
  • قابل استفاده در کارگاه‌ها و سالن‌های با مساحت و محیط و ارتفاع بالا.
  •  حرکت عرضی در بالابر، کار را برای  تعمیرات و نگهداری جرثقیل توسط اپراتور و کارگران آسان‌تر می‌نماید.
  •  دسترسی آسان به وینچ بالابر و کالسکه
  • نصب سریعتر و ایمن‌تر لوازم جانبی جرثقیل سقفی جفت پل شامل کابین، چنگک، راهرو و مگنت

نکته: این جرثقیل مناسب برای کارگاه ها و سالن های با دهانه بیشتر از 15 متر و ظرفیت سالن بیشتر از 20 تن است. در واقع جرثقیل‌های جفت پل باعث می‌شود تا از بیشترین ارتفاع ممکن سالن بهره‌مند شوید.

مشخصات فنی جرثقیل سقفی جفت پل

حداکثر مقدار دهانه سالنحداکثر تا 40 متر
حداکثر ظرفیت بار150 تا 200 تن
رنج های مختلف ارتفاع از کف4، 6، 8 و 10 متری
طول محور حرکت طولیحداکثر تا 300 متر
سرعت حرکت در طول40 متر بر دقیقه
سرعت حرکت در عرض30 متر بر دقیقه
سرعت حرکت رو به بالا یا پایین8 متر بر دقیقه
منبع تغذیه400 ولت
ولتاژ کنترل48 ولتی

البته لازم به ذکر است این مقادیر میتوانند با عنوان درخواست سفارشی کالا بر اساس نیاز شما تغییر کند. در این مورد با کارشناسان شرکت فنی و مهندسی نیروزا در تماس باشید.

طراحی جرثقیل سقفی دو پل

پلان از روبروی جرثقیل سقفی جفت پل

پلان طراحی جرثقیل سقفی جفت پل

در طراحی جرثقیل سقفی دو پل می‌توان آپشن‌های اضافی مانند راهروی جرثقیل، سکوهای تعمیر و نگهداری، کابین جرثقیل، قرقره‌های مغناطیسی و روشنایی نصب کرد.

کاربردهای جرثقیل دو پل

جرثقیل دو پل طیف گسترده‌ای از صنایع و کسب‌وکارها را در بر می‌گیرد. بدلیل ارتفاع بالای قلاب‌ها و دهانه بازتر، تقریباً محدودیتی بابت جابجایی مواد و اجسام ندارد و ایده‌آل برای حمل بارهای بسیار سنگین، بصورت ممتد و بدون توقف است.

معادن، آهن و فولاد، محوطه قطار و بنادر تنها چند نمونه از کاربردهای جرثقیل‌های دو تیر یا دو پل هستند. بیشتر کاربرد این جرثقیل در صنایع نیمه سنگین و سنگین است.

محدودیت‌ها جرثقیل جفت پل

با وجود کاربردهای فراوان این جرثقیل، محدودیت‌های خاصی نیز برای جرثقیل های دو تیر وجود دارد:
قیمت خرید جرثقیل دو پل در مقایسه با مدل تک پل، گرانتر است. این بدلیل وجود قطعات پیچیده‌تر و سنگین‌تر بر روی جرثقیل است.

همچنین سرویس و تعمیر جرثقیل باید روزانه، هفتگی و ماهیانه انجام گیرد.
شرکت نیروزا، طراح و سازنده انواع جرثقیل‌های سقفی، تمام قطعات جرثقیل را بصورت مستقیم از طریق شرکت‌های آلمانی وارد می‌نماید. به همین دلیل نگرانی بابت قیمت خرید جرثقیل سقفی دو پل و قطعات آن نخواهید داشت. لطفا در این مورد با کارشناسان نیروزا مشورت نمایید.

نکات مهم قبل از خرید و سفارش جرثقیل سقفی دو پل

1-حداقل و حداکثر وزن بار

اولین مورد در چک لیست شما مقدار ظرفیت وزنی است که بالابر بلند خواهد کرد. جرثقیل‌های دو پل برای بلند کردن ممتد بارهای سنگین طراحی و مهندسی شده‌اند. این معمولاً به معنای بارهای با وزن 20 تن یا بیشتر است.

اگر بارهای شما کمتر از 20 تن وزن دارد، خرید جرثقیل سقفی دو پل، هزینه اضافی محسوب می‌شود. در عوض با خرید جرثقیل یک پل در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی خواهید کرد.

2- دهانه جرثقیل

مورد بعدی که باید بررسی شود دهانه‌ای است که جرثقیل شما در آن قرار است بارگیری یا بارگزاری کند. در این جرثقیل‌ها معمولا تا 40 متر میتوانید دهانه داشته باشید. چون این مدل جرثقیل‌ها بیشتر در فضای باز و جهت بارگیری کانتینرها و سایر اجسام بزرگ است، دهانه باید به دقت بارگیری شود تا وسایل نقلیه از داخل جرثقیل عبور و مرور کنند.

3- در نظر گرفتن طبقه‌بندی جرثقیل

تمام جرثقیل‌های سقفی بر اساس وزن بارها و مدت زمان کار طبقه‌بندی می‌شوند. به این طبقه‌بندی، کلاس کاری جرثقیل گفته می‌شود. توجه به این طبقه‌بندی از این جهت بهتر است که دید کلی نسبت به جرثقیل مد نظر خود پیدا می‌کنید و قبل از طراحی و حتی حین کار، انتظار معقولی نسبت به جرثقیل خود خواهید داشت.

بالابرهای جرثقیل‌ جفت پل بر روی دو تیرچه سوار می‌شوند.

شش طبقه بندی وجود دارد:

کلاس A – به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد و آماده به کار است. ایده آل برای سالن‌هایی که گاهی باری را حمل و نقل می‌کنند و سرعت حمل بار برایشان مهم نیست و تنها دقت و ایمنی جابجایی مهم است.

کلاس B – مناسب برای جابجایی 2 تا 5 محموله در ساعت.

کلاس C – قابلیت حمل 5 تا 10 بار در ساعت. بار جرثقیل به طور متوسط 50٪ از ظرفیت اسمی آن است.

کلاس D – کلاس نیمه سنگین. حمل تعداد 10 تا 20 بار در ساعت.

کلاس E – کلاس سنگین. بیشتر از 20 بار جابجایی در ساعت انجام می‌شود و ظرفیت بارها با ظرفیت اسمی جرثقیل تاحدودی برابری می‌کند.

کلاس F – جابجایی شدید و بدون توقف بارهای سنگین. بارهایی که وزن‌شان به ظرفیت اسمی جرثقیل نزدیک‌تر است و این جابجایی در شرایط سخت کاری (دمای بالا، محیط های گرد و غبار) انجام می‌شود.

پس قبل از خرید جرثقیل جفت پل، مطمئن شوید که کلاس‌بندی مناسب انتخاب کرده‌اید و از شرایط سوله و سالن محل کار خود بخوبی آگاه هستید.

4- ارتفاع قلاب

جرثقیل‌های دو پل نیز همانند جرثقیل‌های تک پل، به دو حالت رو نشین (top-running) و زیر نشین (under-running-آویزان) طراحی و ساخته می‌شوند. در مدل جرثقیل جفت پل رونشین، موتور جرثقیل روی تیرچه‌های جرثقیل حرکت می‌کنند و در حالت زیر نشین، موتور جرثقیل زیر تیرچه‌ها آویزان می‌شوند.

جرثقیل های بالانشین (یا رونشین) دارای ظرفیت وزنی بیشتری نسبت به جرثقیل‌های زیرنشین هستند. آنها همچنین فضای بیشتری فراهم می‌آورند و بیشترین ارتفاع قلاب را دارند. اگر حداکثر فضای و ارتفاع قلاب برای شما مهم است، یک جرثقیل جفت پل را انتخاب کنید.

5- قلاب

جرثقیل سقفی دو تیرچه‌ای دارای رویکرد قلاب کوچک تری نسبت به جرثقیل های سقفی تک تیرچه‌ای هستند. همچنین به دلیل جابجایی مواد سنگین به چندین طناب جرثقیل محکمی نیاز دارد تا همزمان با هم بار را جابجا کنند.

جرثقیل سقفی جفت پل رو نشین (top-running) : موتور جرثقیل بر روی راهبرها سوار می‌شوند.

6- نصب و راه اندازی

همانطور که اشاره کردیم جرثقیل دو پل به تجهیزات بیشتری نسبت به مدل جرثقیل تک پل نیازمند است. به همین دلیل جرثقیل شما ممکن است به ستون و تکیه‌گاه‌های بیشتری نیاز داشته باشد تا وزن مرده اضافه شده را کنترل نماید. پس این موارد را هم در کل هزینه خرید و نصب جرثقیل جفت پل خود لحاظ کنید.

7- شرکت طراح و سازنده جرثقیل سقفی دو پل

آخرین چیزی که باید در نظر بگیرید شرکت سازنده جرثقیل سقفی است. سوالی که بهتر است از خود بپرسید این است که آیا این شرکت تنها به سادگی جرثقیل تولید می‌کند یا طیف گسترده ای از خدمات جرثقیل و بالابر را نیز ارائه می دهد؟ بهترین گزینه شما این است که جرثقیلی را انتخاب کنید که شرکت سازنده نتنها طراح و مهندس جی جرثقیل را انجام میدهد بلکه موارد زیر را هم پوشش دهد:

دارای تاسیسات و کارخانه ساخت قطعات جرثقیل باشد.

مشاوره و پشتیبانی فنی و مهندسی قبل و بعد از ساخت جرثقیل سقفی جفت پل

ساخت سفارشی جرثقیل با توجه به مشخصات و ویژگی‌های خاص سوله و سالن محل کارتان

خط کامل قطعات یدکی و واردکننده مستقیم لوازم جانبی جرثقیل از شرکت‌های معتبر

خدمات تعمیر و نگهداری جرثقیل

بازرسی‌ جرثقیل توسط متخصصان خبره و آموزش دیده

ارزیابی ریسک برای مستندسازی وضعیت جرثقیل و بالابر

آموزش اپراتور

شرکت فنی و مهندسی نیروزا دارای کارخانه و دفترمرکزی، با بیش از 35 سال سابقه در حوزه صنایع سنگین، آماده پاسخگویی به تمام سوالات شما صاحبان صنایع کوچک، و متوسط و بزرگ می‌باشد. لطفا قبلا از خرید جرثقیل سقفی دو پل با کارشناسان نیروزا در تماس باشید.

تفاوت اصلی جرثقیل سقفی دو پل و جرثقیل تک پل در چیست؟

موتور و بالابر جرثقیل تک پل بر روی یک تیرچه جرثقیل نصب و راه اندازی می‌شود ولی جرثقیل جفت پل دارای دو تیرچه می‌باشد که بالابر بر روی این دو تیرچه و راهبر حرکت می‌کند.

جرثقیل سقفی دو پل مناسب برای چه صنایعی است؟

این جرثقیل به دلیل بزرگ بودن دهانه جرثقیل، برای سوله و محیط‌های بزرگتر و صنایع سنگین مناسب است بگونه ای که خودروها و سایر ماشین آلات حمل و نقل می‌توانند از زیر جرثقیل رد شوند.

جرثقیل دو پل چگونه کنترل می‌شود؟

جرثقیل‌ دو پل را می‌توان از روی زمین از طریق کنترلگر دستی متصل به کابل (کنترلر آویز کابلی) یا با ریموت کنترل رادیویی (ریموت کنترل جرثقیل) هدایت کرد.

آیا به جرثقیل دو پل فقط قلاب می‌توان وصل کرد؟

خیر. قلاب تنها یکی از قطعاتی است که به جرثقیل جفت پل وصل می‌شود تا با آن بارها را حمل کند. این جرثقیل‌ها با یک یا دو گاری (بر اساس تعداد چرخ دستی های مورد استفاده) می‌توان طراحی و عرضه کرد. یک واگن برقی هم می تواند دارای عملکرد کمکی باشد.
همچنین به غیر از واگن می توان قلاب، چنگک یا آهنربا (مگنت جرثقیل) به موتور جرثقیل ضمیمه کرد.

2 نظر درباره “جرثقیل سقفی دو پل”

  1. سلام. لطف کنید بفرمایید که در جرثقیل دو پل از وینچ استفاده میشود یا بالابر؟ آیا میتوان از جرثقیل سقفی دو پل دست دوم استفاده کرد؟ کنترلرهای این جرثقیل چجوری است؟
    با تشکر

    1. سلام. تشکر از توجه شما.
      بله بر روی کالسکه جرثقیل جفت پل هم از وینچ و هم از بالابر استفاده میشود. این به شرایط و چگونگی بار و سرعت انتقال مواد بستگی دارد.
      در مورد جرثقیل سقفی دو پل دست دوم، عموما این کار توصیه نمیشود. چون در هر کارگاه و سوله ای بر اساس شرایط محیطی، مساحت سالن و مقاومت ستون و دیوارها و غیره تصمیم به سفارش و ساخت جرثقیل سقفی دو پل گرفته می‌شود و در چنین شرایطی مشخص است که جرثقیلی که برای یک کارگاه ساخته شده، برای کارگاه دیگر نامناسب است. با این وجود زیر نظر کارشناسان و متخصص سازه و جرثقیل میتوان با انجام یک سری تغییرات بر روی جرثقیل سقفی دو پل دست دوم، دوباره در مکان دیگر راه اندازی کرد. اگر بدون تخصص و تجربه تصمیم به چنین کاری گرفته‌اید، اصلا این تصمیم درستی نیست و با یک متخصص جرثقیل سقفی در تماس باشید.
      برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با کارشناسان نیروزا بهزادان صنعت آریا در تماس باشید. کارشناسان ما از صفر تا صد در کنار شما خواهند بود.
      در مورد سوال آخر و کنترل های جرثقیل: در جرثقیل دو پل به دلیل اینکه در صنایع سنگین و فوق سنگین بیشتر استفاه میگردد، ریموت کنترل رادیویی بهترین گزینه برای کنترل جفت پل است. چون میتوانید از راه دور اقدام به کنترل جرثقیل نمایید. همینطور در محیطهای خطرناک کابین جرثقیل را هم روی جرثقیل دو پل نصب می‌کنند تا اپراتور با امنیت بالا و از طریق جوی استیک ها و دکمه های کنترل، جرثقیل را هدایت کند.
      پیشنهاد میکنیم جهت اطلاعات بیشتر در مورد کابین جرثقیل سقفی، به لینک مقابل مراجعه نمایید. کابین جرثقیل

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *